• Vertaler: Sophie Kuiper
  • Uitgever: Lannoo
  • Jaar: 2024
  • Aantal blz.: 216
  • 8

Asfaltbever, dwergmammoet, lepelvlegels. In Het hart van een giraf is ongelooflijk groot ziet Vega dieren die anderen niet kunnen zien. Haar fantasie helpt haar het leven door.

In Vega’s klerenkast woont een dwergmammoet en onderweg naar school krabbelt ze altijd even de asfaltbever onder zijn kin. Deze en nog veel meer wonderlijke wezens geven haar wereld kleur en ze zou niet zonder ze kunnen. Probleem is alleen dat Vega de enige is die ze ziet. Haar klasgenoten vinden haar maar raar en haar vader wil niets horen over al die dieren. Alleen in opa Hektor vindt ze een gelijkgestemde. ‘Mijn sprookjesschepsel’, noemt hij haar.

Levend in haar fantasiewereld redt Vega zich prima. Totdat de werkelijkheid iets te grimmig voor haar wordt. Haar vader krijgt een vriendin, niet zomaar een vrouw maar een ijskoningin. Vega ziet hoe haar vader verandert in een ijsblok en hun huis in een vrieskist. Samen met opa en Vega’s nieuwe vriend Nelson bedenkt ze een reddingsplan: ze moet haar moeder opsporen, die kan haar vader vast ontdooien.

Het hart van een giraf is ongelooflijk groot is een bijzonder debuut van de Zweedse schrijfster Sofia Chanfreau. Haar bloemrijke taal trekt de lezer moeiteloos Vega's wondere wereld in. Bovendien is het boek veel meer dan een met fantasie aangekleed avonturenverhaal. Het is een ontroerend portret over familiebanden, vriendschap en de kans krijgen te zijn zoals je bent. Ieder mens heeft nu eenmaal een eigen manier om het leven te lijf te gaan, Vega doet het met fantasie, Nelosn klampt zich aan weetjes vast (‘ijsberen zijn linkshandig’).
En gelukkig kiest de schrijfster niet voor een voor de hand liggend einde (de boze ijskoningin verslagen), want het leven zit nu eenmaal gelaagder in elkaar. Haar verhaal is een ode aan de fantasie en aan het menselijk bestaan tegelijk. De fraaie paginagrote zwart-wit tekeningen van zus Amanda Chanfreau passen uitstekend bij de sfeer van het verhaal. Dit boek smeekt erom voorgelezen en genoten te worden.

(Dit is een uitgebreide versie van mijn recensie uit het mei-jununummer van Didactief).